Video installation, 2002. 18 min.
Home inhabits us as much as we inhabit it. We identify ourselves to places and these punctuate our lives. With their lost, decided or forced, we lose what we lived in them. Mental maps are used in various fields such as geography or psychology to understand how someone projects itself in a certain space.
This work in collaboration with Maja Bajevic shows Maja in a green field while describing her apartment in Sarajevo in which her grandparents and after them she herself lived before the war in ex-Yugoslavia. Since then people occupy the apartment and still refuse to leave it . The attempts to get this apartment back have remained unfruitful up to now, even though "official laws" exist for the restitution of the apartments occupied during the war. Maja hadn't been in her apartment for more than 10 years at the time of this project, but in her filmed description she tries to remember it with great details, and she moves in the field as she would walk in it: she goes from one room to the other, describing it and telling anecdotes. From this description I drew a plan of this apartment that I had never seen.
Credits
Written and directed by Emanuel Licha and Maja Bajevic
Installation vidéo, 2002. 18 min.
Nous habitons des lieux tout autant que ceux-ci nous habitent. Nous nous identifions à ces lieux, et leur mémoire ponctue notre vie. Avec leur perte, qu'elle soit volontaire ou forcée, se perd tout ce qu'on y a vécu. Le plan mental est utilisé dans diverses disciplines, tel que la géographie et la psychologie pour tenter d'établir comment un sujet se projette dans un espace donné.
Je filme Maja décrivant son appartement de Sarajevo dans lequel ses grands-parents puis elle-même ont vécu avant la guerre en ex-Yougoslavie. Cet appartement a été occupé durant la guerre de 1992-95 par des gens qui refusaient de le quitter, encore bien des années après la fin de la guerre, malgré une loi existante de restitution. Maja n'avait pas vu cet appartement depuis dix ans au moment de réaliser ce projet, et elle essaye ici de le reconstruire mentalement, en se déplaçant dans l'espace comme elle se déplacerait d'une pièce à l'autre, décrivant chaque partie comme elle s'en souvient. A partir de cette description filmée j'ai dessiné le plan de cet appartement que je n'avais jamais vu.
Crédits
Scénario et réalisation: Emanuel Licha et Maja Bajevic
Presentations
Stiftung Binz 39, Zürich, March 2-April 10, 2002
Plug in, Basel, June 2002
Galerie Artopia, Milan, June 2002
Palazzo dell'Arengo, Rimini, July 5-August 31, 2002
Sarajevo Centre for Contemporary Art, Sarajevo, July 2002
Galerie im Taxispalais, Innsbruck, September 6-October 19, 2003
2nd Tirana biennial, September 12-October 25, 2003
MACBA, Barcelona, September 2004
Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam, April 29-June 19, 2005
Galerie Michel Rein, Paris, June 7-July 23, 2005
HartWare MedienKunstverein, Dortmund, August 27-October 30, 2005
The Barents Arts Triennale, Kirkenes (Norway), August 30-September 29, 2005
Literaturhaus, München, March 22-April 30, 2006
FRAC Franche Comté, Besançon, June 2-Sept. 18, 2006
Plug in, Basel, June 2002
Galerie Artopia, Milan, June 2002
Palazzo dell'Arengo, Rimini, July 5-August 31, 2002
Sarajevo Centre for Contemporary Art, Sarajevo, July 2002
Galerie im Taxispalais, Innsbruck, September 6-October 19, 2003
2nd Tirana biennial, September 12-October 25, 2003
MACBA, Barcelona, September 2004
Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam, April 29-June 19, 2005
Galerie Michel Rein, Paris, June 7-July 23, 2005
HartWare MedienKunstverein, Dortmund, August 27-October 30, 2005
The Barents Arts Triennale, Kirkenes (Norway), August 30-September 29, 2005
Literaturhaus, München, March 22-April 30, 2006
FRAC Franche Comté, Besançon, June 2-Sept. 18, 2006