Creative documentary, 2011.
Two-channel version: 19 min.
One-channel version: 20 min.
MIRAGES focuses on a mock Iraqi village in the middle of the Mojave desert in California. Conceived and used by the US Army for the training of the troops before being deployed in Iraq, this village was built and is operated by Hollywood professionals. The extras playing the roles of the inhabitants are hired among members of the Iraqi diaspora in the US.
This training facility is an optical device. It is used not only to train soldiers for combat, but also as a device to guide their gaze. It familiarizes them with the “reality” of Iraq, as it is fictionalized by the Army and Hollywood. Soldiers are trained to recognize the enemy, to differentiate the “good people” from the terrorists and taught that every Iraqi is a potential enemy. It is also used as a narrative tool to produce a war utopia, through operations of framing and the training of the viewer via the media which are welcome to cover the activities of the facility.
MIRAGES shows images of the camp and interviews of those who work behind the scenes: the set designer, the make up artist, the pyrotechnic artist, as well as actors and extras, all evoking their perception of the reality they're helping to create. The role played by 'war journalists' is also brought up in sequences showing the apparatus helping them to produce the right images.

Credits
Written, directed, filmed and edited by Emanuel Licha
Assistant director: Laura Müller
Documentaire de création, 2011.
Version 2-canaux: 19 min.
version monocanale: 20 min.

MIRAGES se déroule dans un décor de village irakien au milieu du désert Mojave en Californie. Conçu et utilisé par l'armée américaine pour l'entraînement des troupes avant leur départ pour l'Irak, ce village a été construit et continue d'être opéré sous la supervision de techniciens de Hollywood. Les figurants qui jouent le rôle des habitants de ce village sont recrutés parmi la diaspora irakienne immigrée aux États-Unis.
Ce camp d’entraînement est un dispositif optique. Il est fait pour apprendre aux soldats à voir la “réalité” irakienne telle que fictionnée par l’armée et Hollywood, et à reconnaître les “terroristes”. Il sert aussi à représenter une utopie de la guerre, et à éduquer le regard des spectateurs, notamment par l’intermédiaire du travail des médias qui sont les bienvenus pour couvrir les activités du camp.
MIRAGES montre des images du camp d'entraînement et des interviews de ceux qui travaillent en coulisse: le décorateur, le maquilleur, l'artificier, le ‘coach’ d’acteurs, ainsi que des figurants américains et irakiens, qui évoquent leur perception de la réalité qu'ils contribuent à créer. Le rôle joué par les 'journalistes de guerre' apparaît à travers des séquences montrant le dispositif mis en place pour les aider à produire les bonnes images.

Crédits
Scénario, réalisation, caméra et montage: Emanuel Licha
Assistante à la réalisation: Laura Müller

+ + +